perjantai 28. huhtikuuta 2017

Sipuleista puheenollen

Olen jonkin aikaa kytännyt Ebaytä sillä ajatuksella, että tilaisin sieltä ensin jonkin melko halvan ja riskittömän kasvin, sitten jonkin itseäni vähääkään kutkuttavan Saintpaulian taimen, kun siellä niitä tuntuu olevan aika iso valikoima aina myynnissä. Olen nimittäin päättänyt yrittää vähän päästä gesnerioiden pään sisälle, vaikka niistä en ihan hirveästi perustakaan. Tämän innoittamana tein kaksi hankintaa:



Ylläolevat sipulit ovat eräänlaisia kaarililjoja: Cyrtanthus mackenii 'Cream White'. Olen halunnut jotain vaaleakukkaista ympärivuotisesti vihreää kaarililjaa, joten olen jonkin aikaa parisen kertaa kuussa tarkistanut, onko niitä Ebayssä siedettävään hintaan. Sipulit tulivat melko nopeasti, eikä minulla ole erityistä valitettavaa niistä tai toimitustavasta. Toivottavasti ne kasvavat hyvin.

Alempana oleva nukkapuska taas on neilikkakuparilehti, Alsobia dianthiflora. Se on minusta ulkonäöllisesti yksi kivoimpia karvalehtisiä gesnerioita sen pienten ja viehättävän heleänvihreiden ja suonikuvioisten lehtien ja rönsyävän kasvutavan ansiosta. Siitä en maksanut muuta kuin toimituskulut, sillä se tuli vaihdossa toiselta harrastajalta.

Mitä taas siihen Saintpaulia-hommaan tulee, niin olen vähän sormi suussa lajikkeen suhteen. Jotta innostuisin sen verta minulle aina niin epäinspaavien Saintpaulioiden hoidosta, että saisin itseni sitoutumaan siihen vapaa-ajallani, lajikkeen tulisi miellyttää minua. Olisi myös ehkä kiva, jos se olisi myös äitini makuun, sillä ajattelin tyrkätä kasvin hänen hoteisiinsa, kun olen mielestäni onnistunut sen kasvatuksessa – kukintoon asti pääseminen on varmaankin ihan ok virstanpylväs.

Minun makuuni ollakseen Saintpauliassa pitäisi olla melko pienet ja mieluusti keskivihreät tai vaaleammat lehdet ja kasvin kasvutapa pitäisi olla joko rönsyävä tai erittäin tiivis ruusuke. Vähiten rumia santtujen kukkia ovat minusta väriltään haaleat ja muodoltaan kellomaiset tai kerrotut. Äidilleni taas lienee tärkeintä se, että kukinnot ovat runsaita eivätkä väriltään vihreitä tai murrettuja tummansinisiä, tummanpunaisia, tai mitään siltä väliltä. Eivätkä epäsäännöllisen läikikkäitä. Mitä nyt olen nimellisiä lajikkeita pistänyt muistiin, niin aika jees olisivat minusta mm. 'Bridal Lady', 'Chantaspring', 'Persian Lace', 'Broadway Star' ja 'Pink Mint'. Pink Mintiä ja Chantaspringiä olen nähnyt Huuto.netissäkin myynnissä, joten jos en löydä ennen pitkää mitään "jännää" halvalla Ebaystä, saatan hankkia jotain noista ihan kotimaan puolelta.

Lopuksi: tämä nyt ei mitenkään liity äskeiseen, mutta minulla on kolmas hankinta. Arvaa kuka tuli takaisin?

Titanopsis calcarea <3

Tätä löytyy ilmeisesti nimettömänä ihmeenä kahden ja kolmen euron mehikasvisekoituksista kun tähdet ja planeetat ovat sopivasti linjassa tai jotain.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti