tiistai 14. heinäkuuta 2015

Uusia potilaita

Minä vannon ja vakuutan ettei minulla ole mitään pelastajakompleksia! Minua kiinnostavat lajit tuppaavat vain löytymään huonekasveja myyvien liikkeiden kaikista laiminlyödyimpien kasvien joukosta. Tai, jos yritetään katsoa kasveja myyjän näkökulmasta, ne kai ovat niitä kasveja joiden erityistarpeiden täyttämisen vuoksi on järjetöntä huhkia koska ne eivät myy.


Tässä taas malliesimerkkejä: löysin liudan näitä saniaisia rutikuivina alennusrullakosta muuan kukkakaupasta jossa ne olivat tasan ne ainoat kasvit jotka kiinnostivat minua siellä. Sain niitä kaksi kuudella eurolla – siis puoli-ilmaisiksi jos nyt kukkakauppojen perushintoja ajattelee. Myyjä ilmeisesti halusi mahdollisimman monesta eroon niin nopeasti kuin mahdollista sillä hän tarjosi kuutta kympillä. Houkuttelevaa, mutta ei minulla ole tilaa niin monelle.

Mitä ne sitten ovat? Epäilen että ne kuuluvat sellaiseen lajiin kuin Hemionitis arifolia. Tällä lajilla ei näyttäisi olevan levikissä suomenkielistä nimeä mutta englanniksi niitä ilmeisesti kutsutaan sydänsaniaisiksi. Eli, olisikohan suomalainen väännös sitten vaikka herttasaniainen?

Edit: Korjaan – laji on kuin onkin Kassussa mutta nimellä Parahemionitis arifolia, suomalaisittain soikkosaniainen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti